Bakker Koning neemt Bakkerij Besseling over

Bakker Koning neemt Bakkerij Besseling over

Bakker Koning neemt per morgen (1 maart) Bakkerij Besseling over. De overname omvat de bakkerij aan de Wijzend in Grootebroek en de bakkerswinkels in winkelcentrum Streekhof in Bovenkarspel en aan het Raadhuisplein 30-A in Hoogkarspel. Het betekent ook dat Bakker Koning voor het eerst vanuit twee productielocaties gaat werken: de bakkerij in De Goorn en de bakkerij in Hoogkarspel. Op termijn verdwijnt de naam Besseling maar dat heeft geen gevolgen voor het personeel: Bakker Koning neemt alles over inclusief de medewerkers. Met de aankoop bestaat Bakker Koning uit twee bakkerijen en dertien bakkerswinkels, verspreid over West-Friesland, Volendam, Heerhugowaard en Alkmaar.

De overname was overigens niet gepland volgens Gerard Borst namens de directie. ,,Het kwam op ons pad.” Garm en Judith Besseling, gevestigde bakkersnamen in West-Friesland, verkochten vier jaar geleden hun bedrijf maar kochten het in 2018 terug toen de nieuwe eigenaar failliet ging. Met Bakker Koning verwachten ze een sterke partij te hebben die hun geliefde bedrijf de juiste kant opstuurt. In een artikel in het Noord-Hollands Dagblad wijzen beide partijen op het ambachtelijke karakter van hun onderneming. ,,Wij hebben allebei onze sterke punten”, stellen de Besselings. Dat houdt kortweg in dat Bakker Koning excelleert in het maken van koek en Besseling in desem, spelt en gebak. ,,Alles draait om kwaliteit”, aldus Borst. ,,Je moet je onderscheiden, elke dag weer. Oók in service.” Maar alles begint met de specialiteiten in je assortiment waarover de Besselings liefkozend zeggen ‘dat je in feite een snoepwinkel bent’.

Twee zaken zijn nu één geworden, maar wat vooral blijft hangen is de liefde voor het vak bij beide partijen. Dat wordt vertaald naar het assortiment oftewel de klant houdt gewoon de vertrouwde kwaliteit die hij bij Besseling gewend was te krijgen. Het is alleen de naam die op termijn anders gaat worden. Dat wordt nadrukkelijk een geleidelijke overgang, waarbij klanten in de woorden van Borst ‘worden meegenomen in de verandering’.